«Μαύρη τρύπα» στους ελέγχους των τροφίμων

Ένα μπάχαλο επικρατεί στην αγορά τροφίμων ζωϊκής προέλευσης!
Η προ διετίας τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας έμεινε ημιτελής, με αποτέλεσμα η ελεγκτική διαδικασία να αποτελεί κενό γράμμα του νόμου. Με βάση το ισχύον πλαίσιο, ούτε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) ούτε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μπορούν πλέον να διενεργούν ελέγχους στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης στον στάβλο ή στο ράφι!

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι υπεύθυνοι του ΕΦΕΤ, με υπόμνημά τους προς τον υπουργό Υγείας, Ανδρέα Λοβέρδο. Η προειδοποίηση προκαλεί ανατριχίλα, καθώς είναι σε εξέλιξη το μεγάλο διατροφικό σκάνδαλο στη Γερμανία και οι καταναλωτές έχουν έντονη ανασφάλεια για το τι καταλήγει στο τραπέζι τους.
Η εκκρεμότητα ξεκίνησε από την εφαρμογή του νόμου 3752/2009, με τον οποίο μεταφέρθηκε στον ΕΦΕΤ η αρμοδιότητα των ελέγχων. Μέχρι τότε, οι έλεγχοι γίνονταν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τις υπηρεσίες των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. Για να ισχύσει η συγκεκριμένη διάταξη έπρεπε να ακολουθήσει υπουργική απόφαση, με την οποία θα ρυθμίζονταν οι τεχνικές λεπτομέρειες.
Αντ΄ αυτού, όμως, ο τότε υπουργός Σωτήρης Χατζηγάκης εξέδωσε τον Σεπτέμβριο του 2009 απόφαση για αναβολή άσκησης των αρμοδιοτήτων ελέγχου από τον ΕΦΕΤ. Η απόφαση οδήγησε ουσιαστικά στο «πάγωμα των αρμοδιοτήτων ελέγχου από όλες τις υπηρεσίες.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας - στην οποία «πέρασε» ο ΕΦΕΤ τον περασμένο Οκτώβριο - προχωρεί στην έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο θα διαμορφώσει αναλυτικό πλαίσιο.
Οι ειδικοί σημειώνουν ότι απαιτούνται προσεκτικοί χειρισμοί, προκειμένου να μην υπάρξουν αλληλοεπικαλύψεις και επιπτώσεις στην αγορά. Οι υπηρεσίες του ΕΦΕΤ αδυνατούν σήμερα να επιτελέσουν ολοκληρωμένα το έργο τους. Υπάρχει πολυκερματισμός της νομοθεσίας, με έκδοση νομοθετημάτων από κάθε δημόσια αρχή ξεχωριστά και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων. Απουσιάζουν, επίσης, ο κεντρικός σχεδιασμός των πολιτικών επίσημου ελέγχου και ο κεντρικός συντονισμός των ελέγχων.

Πίεση για ενιαία νομοθεσία στα τρόφιμα ασκεί η Ευρωπαϊκή Ενωση.
Οι κοινοτικοί θεωρούν πρώτη προτεραιότητα τη διαμόρφωση συγκεκριμένου πλαισίου, έπειτα από δημόσια διαβούλευση. Ζητούν συγκεκριμένες δεσμευτικές ημερομηνίας και συμμετοχή στη διαδικασία όλων των αρμόδιων αρχών ελέγχου.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, οι υπεύθυνοι του ΕΦΕΤ προτείνουν τα εξής:
Σύναψη θεσμοθετημένων προγραμματικών συμβάσεων, υποχρεωτικού χαρακτήρα, του ΕΦΕΤ με τους «καλλικρατικούς» δήμους. Τα εργαστήρια ελέγχου τροφίμων προτείνεται να υπαχθούν στον ΕΦΕΤ, με εξαίρεση το Γενικό Χημείο του Κράτους.
Ο ΕΦΕΤ αναμένεται να αναβαθμιστεί σε οργανισμό για την ασφάλεια ολόκληρης της διατροφικής αλυσίδας.
Να έχει, δηλαδή, την εποπτεία όλων των ελεγκτικών μηχανισμών και να μετεξελιχθεί σε ένα επιτελικό όργανο παραγωγής πολιτικής και εποπτείας.
Κρίσιμο σημείο θεωρείται ο έλεγχος και η πιστοποίηση της βιολογικής παραγωγής, εμπορίας και διατροφής, διότι ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί δυναμικό κομμάτι της νέας οικονομίας και ισχυροποιεί τα ελληνικά προϊόντα στην παγκόσμια αγορά.
Προτείνεται υποχρεωτική σήμανση διατροφικών διαταραχών, όπως οι αλλεργικές αντιδράσεις και η έλλειψη γλουτένης, στα προϊόντα και στις αλυσίδες καταστημάτων.
Για την πάταξη της παράνομης νομιμοποίησης ζωοειδών από τις βαλκανικές χώρες προτείνεται η συνεργασία του ΕΦΕΤ με τον πρόεδρο της Κεντρικής Λαχαναγοράς και η διενέργεια αιφνιδιαστικών ελέγχων.

http://www.ethnos.gr - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου